Dech a otužování: Technika Wima Hofa

Dech a otužování: Technika Wima Hofa

Kdo je Wim Hof?

Možná už jste o technice Wima Hofa slyšeli. Kdo ale vlastně je Wim Hof? Před několika lety byl považovaný za blázna, co běhá maratony bez bot jen v trenkách na Aljašce. Nyní je držitelem několika rekordů: nejdelší pobyt v ledové vodě (1h 53minut), nejlepší čas půlmaratonu naboso, výstup na horu Kilimandžáro v rekordním čase pouze v šortkách, nejdelší uplavaná vzdálenost pod ledem na jeden nádech a spoustu dalších.

Wim Hof. Zdroj: mpora.com

Síla Wim Hofovy metody je v kombinaci tří věcí: dýchání, nastavení mysli a otužování. Dechové cvičení slouží k okysličení a zvýšení zásaditosti krve (pH), zvyšuje odezvu nervového systému a vytváří zásobu kyslíku na buněčné úrovni.

Dechové cvičení se dá praktikovat samostatně i bez chladu, ale otužování je nedílná součást Wim Hofovy metody. Jak sám Wim říká: “Chlad je přímá cesta k duši. Ve světě je tolik zbytečného utrpení. Bereme prášky abychom potlačili symptomy, ale neřešíme příčinu problému. A prý není možné být šťastný, silný a zdravý, ale já vím jak na to. Chlad je nemilosrdný, ale spravedlivý. Dovede tě až ke kořenům tvého já. Přestaneš přemýšlet, emoce odejdou a ty jen přežíváš. A to vás přivede k esenci fyziologie a stejně tak i duše. A dostanete se na jinou úroveň vědomí, než je běžné. A to vás osvobodí.”

Wim Hof. Zdroj: aktin.cz

„Děláme operaci mozku bez skalpelu “

 – Wim Hof –

Dechové cvičení spočívá ve třech fázích:

1) Kontrolované překysličení – 30-40 aktivních nádechů plně do břicha, plic i hlavy s pasivním lehkým výdechem.

2) Zadržení dechu – po třiceti intenzivních nadechnutích se plně vydechne a zadrží dech co nejdéle to jde. Nastává moment, kdy se začínají v těle dít léčivé procesy, aktivuje se imunitní systém a léčí se záněty.

3) Plný nádech do hlavy a zadržení dechu – na cca 15 sekund.

(podrobnější popis všech fází najdete na stránkách: www.wimhof.cz)

Pro koho je tato metoda? 

Wim Hofova metoda je velmi jednoduchá a je skoro pro každého. Opatrné by ale měly být těhotné ženy a lidé, kteří mají chronický stres nebo slabé srdce. Tato technika by se neměla brát na lehkou váhu, měli byste být trpěliví a hlavně všímaví ke svému tělu. Technika se může praktikovat v jakémkoliv věku. Je třeba ji ale dělat postupně a vnímat se. Rozhodně se nesmí dělat dýchací cvičení ve vodě. Můžete tak ztratit vědomí, což je nebezpečné.

Výhody této techniky jsou nesporné a jako to u Wima bývá, vše je vědecky podložené. Řadou studií bylo potvrzeno, že kombinace vystavování se chladu a dechových cvičení má tyto účinky: zlepšuje imunitní systém, dodává energii, zajišťuje lepší spánek, zlepšuje psychické zdraví, ulevuje u autoimunitních onemocnění, odstraňuje depresi atd. Wim má přes 45 000 svědectví od lidí, kterým jeho metoda pomohla, včetně lidí s Crohnovou chorobou, Lymskou boreliózou, artritidou a rakovinou.

„Jedna studená sprcha denně a nepotřebujete doktora“

         – Wim Hof –

Osobní zkušenost s technikou Wima Hofa 

Začátkem ledna jsem se vydala na workshop Wim Hof Method, který vedla Terka Kramerová a certifikovaná lektorka Emma Estrela Corrie (více informací o workshopu: www.terezakramerova.cz). Ani vám nemůžu popsat, jak moc jsem se té ledové vody bála a nevěděla, zda tam vůbec vlezu. Ale popořadě…

Na workshopu nám Terka s Emmou nejprve vysvětlily podstatu Wim Hofovy techniky, pak jsme si všichni měřili pH. Používáním této metody se dá krátkodobě upravit pH, protože dochází ke snížení oxidu uhličitého a zvýšení kyslíku. Díky tomu se zvýší zásaditost organismu. Po dechových technikách jsme si měřili pH ještě jednou a fungovalo to, pH jsem měla vyšší – od zásaditosti směrem k normální hodnotě.

Věděli jste, že 2 minuty v ledové vodě je pro tělo podobná energetická zátěž jako 40 minut běhu? Foto: Daniel Kramer

Před obědem jsme šli k bazénku a dali do vody ruce na dvě minuty (ještě před tím, než se tam nasypal led). Pocit chladu byl k nesnesení, později jsme ruce ponořili ještě jednou, ale už byl v bazénku led. Odpočítávala jsem sekundy a v duchu si říkala, že do té vody určitě nevlezu celá.

Před hlavním bodem dne (ponor do ledového bazénku až po krk) nám instruktorky dávaly různé rady na zahřátí – představa vnitřního ohně, dýchání apod. ale také upozornily, že až se ponoříme, tak pravděpodobně na všechno zapomeneme a máme se soustředit hlavně na výdech. A pokud to půjde, tak se k tomu i usmát. Je prý těžké mít z něčeho strach nebo být naštvaný a zároveň se usmívat.

A pak to přišlo. Před vstupem do vody jsme se na chvíli zastavili a měli jsme si v tichu uvědomit proč tam vlastně chceme vlézt. Jen tak prý budeme mít hodnotnou motivaci. Do bazénku jsme šli ve dvou skupinách, já jsem byla v té druhé. První skupina se ponořila, zatímco my jsme se ještě zahřívali pohybem. Po chvíli se jedna účastnice workshopu (ta, která říkala, že nesnáší zimu) začala ve vodě nahlas smát. Strhla k tomu i ostatní a můj strach šel k ledu. Říkala jsem si: „Přece se nemůžu bát, když se v tom bazénku tak smějou!“

Po ponoření do ledové vody mě samozřejmě sevřela panika, lapala jsem po dechu a až po chvíli jsem si vzpomněla na výdech a tím jsem se uklidnila. Pak už jsem jen myslela na to, že je příjemné, jak se mi kostky ledu lehce oťukávají o klíční kosti a že to je jedna z největších šíleností, které jsem za svůj život podstoupila.

Rozdíl mezi prvním a druhým ponorem je znát na první pohled 🙂
Obě fotky: Daniel Kramer

Po dvou minutách jsme vyšli ven, zahřívali se pohybem a kdo chtěl, tak mohl do vody ještě jednou. Překvapila jsem samu sebe, když jsem tam vlezla znovu! Podruhé to už nebyl takový šok, dokonce jsem cítila, že mi je teplo a více jsem se usmívala. Po výlezu z vody zase následovalo zahřívání pohybem, to zde má svůj význam. Pokud bychom se hned osušili a oblékli, tak se tělo začne třást.

Co můžu říci o workshopu s odstupem času? Rozhodně to byla zajímavá zkušenost, snažím se navyknout na ranní ledovou sprchu (úžasné nakopnutí po ránu, má to větší efekt jak káva!) a dechovou technikou se mi povedlo „rozdýchat“ bolest v krku. Na závěr rada od Wima Hofa:

Dýchejte, je to zadarmo  🙂

Zdroje: www.wimhof.cz; www.wimhofmethod.comwww.terezakramerova.cz; Pravý domácí časopis 1/19

Close Menu