Snít či bdít aneb význam spánku v našem životě – pokračování

Snít či bdít aneb význam spánku v našem životě – pokračování

V první části článku jsme se podívali na význam spánku v našem životě, tipy na lepší spánek a doporučení na drahé kameny, které nám mohou pomoci ke kvalitnějšímu spaní. Význam spánku (a vše co se s ním pojí) je velmi obsáhlé téma, proto se podíváme na další souvislosti i v tomto navazujícím článku. První část najdete na tomto odkazu (otevře se v novém okně). 

Jak bychom měli spát?

Lidé nespí tak, jak příroda zamýšlela. Moderní doba výrazně zdeformovala přirozený počet dávek spánku, celkovou dobu spánku a také jeho načasování. Dospělí jedinci ve vyspělých zemích spí v současnosti podle monofázického vzoru – to znamená, že se snažíme vyspat na jeden dlouhý zátah během noci trvající méně než sedm hodin. Navštívíte-li kultury nedotčené elektrifikací, objevíte úplně jiný model. Kmeny lovců-sběračů, jako jsou např. Gabrové ze severu Keni nebo Sanové z pouště Kalahari, jejichž způsob života se za poslední tisíce let příliš nezměnil, spí bifázicky. Obě skupiny si během noci dopřávají podobně dlouhou dobu spánku (7 – 8 hodin na lůžku, 7 hodin čistého spánku), po níž odpoledne následuje 30 – 60 minut zdřímnutí. Toto je však pro nás v dnešní době bohužel nerealistické…

 

Přemýšleli jste, co vlastně znamená slovo „půlnoc“? Samozřejmě označuje polovinu noci, nebo techničtěji vzato, středový bod slunečního cyklu. Pro mnoho z nás však půlnoc neznamená „polovinu noci“, ale je to obvykle doba, kdy ještě přemýšlíme, že naposledy zkontrolujeme e-mail, koukáme na televizi apod. Problém se ještě prohlubuje tím, že si ráno spánek neprotáhneme, abychom vykompenzovali probdělé noční hodiny před spaním. Prodloužit si ho ani nemůžeme – ať už kvůli škole nebo práci.

 

Zdecimování spánku má dopad na naše zdraví, průměrnou délku života, bezpečnost, produktivitu a vzdělávání našich dětí. Pojďme se podívat na šest tipů pro kvalitnější a lepší spánek.  

6 tipů pro lepší spánek (2. část)

V tomto článku se podíváme na dalších šest tipů pro lepší spánek a doporučení na drahé kameny, které se hodí do ložnice. 

1. Odpolední zdřímnutí

Nechoďte si zdřímnout po třetí hodině odpoledne. Šlofíky mohou pomoct vykompenzovat ztracený spánek, ale pozdě odpoledne vám spíše způsobí problémy s večerním usínáním.

2. Horká sprcha na uklidnění

Dejte si před spaním horkou sprchu nebo koupel. Pokles tělesné teploty potom, co vylezete z vany, vám dodá pocit ospalosti. Díky koupeli se pravděpodobně budete cítit uvolnění a „ukolébaní“, tudíž i připraveni spát. Pokud si chcete před spaním odpočinout v horké vaně, zkuste si do vody přidat himálajskou sůl, levanduli nebo heřmánek. 

3. Světlo

Vystavujte se slunečnímu světlu při každé příležitosti. Denní světlo zásadním způsobem reguluje pravidelné vzory spánku. Pokuste se každý den vyjít ven a vystavte se nejméně na třicet minut slunečnímu světlu. Pokud je to možné, vstávejte při východu slunce nebo ráno mějte rozsvícená jasná světla. Na problémy s usínáním doporučují odborníci na spánek vystavit se ráno hodinu slunečnímu světlu a před spaním zhasnout světla. Uklidňující atmosféru můžete velmi dobře přivolat pomocí zapálených svíček. Jen pozor na to, abyste je nezapomněli sfouknout než půjdete spát…

4. Rušivé elementy v ložnici

Tmavá ložnice, chladná ložnice, ložnice bez elektronických hračiček. Nenechávejte v ložnici nic, co by vás mohlo rušit při spaní – což zahrnuje zvuky, jasné světlo, nepohodlnou postel nebo vysokou pokojovou teplotu. Televize, mobilní telefon nebo počítač v ložnici mohou působit rušivě a připravovat vás o potřebný spánek. K vydatnému spánku pochopitelně přispívá i pohodlná matrace a polštář. Jedinci trpící nespavostí často sledují hodiny. Odvraťte ciferník hodin ke zdi, abyste se nemuseli trápit časem, když se snažíte usnout. Také se vám bude spát lépe bude-li v místnosti nižší teplota. 

5. Odpočinek

Než půjdete spát, odpočívejte. Neplánujte si příliš mnoho aktivit na celý den, abyste večer nenechávali něco rozdělaného. Součástí vašeho rituálu před spaním by měla být uklidňující činnost, například čtení nebo poslech hudby. 

6. Co když nemohu usnout?

Neležte bdělí v posteli. Pokud v posteli strávíte více než dvacet minut a pořád se vám nechce spát nebo začínáte cítit úzkost či obavy, vstaňte a věnujte se nějaké uklidňující činnosti, dokud nezačnete být ospalí. Úzkost z toho, že nemůžete usnout, vám usínání ještě ztíží.

Základní kameny pro zlepšení spánku

Šiva mušle
  • Sluneční kámen – položený v ložnici přináší klidný, ničím nerušený zdravý spánek.
  • Opál – tento kámen uklidňuje po vyčerpávajícím denním shonu a podporuje klidný spánek.
  • Šiva mušle – v Indii je šiva mušle považována za ochranný amulet, který nosí štěstí, zároveň přináší klidný spánek.

Pokud byste si rádi pořídili kameny vhodné pro zlepšení spánku, tak se můžete podívat na náš eshop na tomto odkazu (otevře se v novém okně) 🕉

Zdroje: Richard Webster, Magické kyvadlo; Nicola Schreiberová, Kyvadlo; Oldřich Rajsigl, Zeptejte se kyvadla; www.pixabay.com.

 

Close Menu